Slovene language

Slovene language belongs to the group of South Slavic languages. It is spoken by approximately 2.5 million speakers worldwide, the majority of whom live in Slovenia. It is the first language of about 1.85 million people and is one of the 24 official and working languages of the European Union

http://www.golica.si/modules/aktualno/uploads/zastava.jpg




A collection of useful phrases in Slovenian

Englishslovenščina (Slovenian)
WelcomeDobrodošli
HelloPozdravljeniŽivjoZdravo (in cities)
Halo (on phone)
How are you?

I'm fine, thanks. And you?
Kako se imate? (frm)
Kako se imaš? (inf)
Dobro, hvala, in vi? (frm)
Dobro, hvala, in ti? (inf)
What's your name?

My name is ...
Kako ti je ime? (inf)
Kako vam je ime? (frm)
Ime mi je ...
Where are you from?

I'm from ...
Od kod ste? (frm/pl)
Od kod si? (inf)
Sem iz ...
Pleased to meet youMe veseli
Good morningDobro jutro (until 8am)
Dober dan (from 8am until sunset)
Good eveningDober večer
Good nightLahko noč
GoodbyeNasvidenjeZbogomZdravoŽivijoAdijo
Good luckSrečno
Cheers/Good health!Na zdravje! (to your health) Živijo!
Have a nice dayLep dan vam želim! (frm) Lep dan ti želim! (inf)
Bon appetitDober tek!
Bon voyageSrečno / Srečno pot
I understandRazumem
I don't understandNe razumem
Please speak more slowlyGovorite, prosim, bolj počasi
Govorite počasi, prosim
Govorite počasneje, prosim
Please write it downLahko to napišete, prosim? Ali napišete?
Do you speak Slovenian?
Yes, a little
Ali govorite slovensko?
Ja, malo
How do you say ...
in Slovenian?
Kako se reče po slovensko ...?
Excuse me/SorryOprostite (frm) Oprosti (inf)
How much is this?Koliko je to? Koliko to stane?
Thank you
Response
HvalaHvala lepaNajlepša hvala
Prosim / Ni za kaj
Where's the toilet?Kje imate stranišče?
This gentleman/lady will pay for everythingTa gospod bo plačal vse (gentleman)
Ta gospa bo plačala vse (lady)
Would you like to dance with me?Bi radi plesali z mano? (inf) Smem prositi za ples?(frm)
I love youLjubim te (m/f) Rad te imam (m) Rada te imam (f)
Get well soonČimprej se pozdravi
Leave me alone!Pustite me na miru! Pustite me pri miru!
Help!
Fire!
Stop!
Na pomoč!
Gori!
Ustavite se! (frm) Ustavi se! (inf)
Call the police!Pokliči policijo! (inf) Pokličite policijo! (frm)
Merry Christmas
and Happy New Year
Vesel božič in srečno novo leto
Happy EasterVesele velikonočne praznike
Happy BirthdayVse najboljše / Vse najboljše za rojstni dan
My hovercraft is full of eels
Why this phrase?
Moje vozilo na zračni blazini je polno jegulj
One language is never enoughEn jezik ni nikoli dovolj

http://www.omniglot.com/language/phrases/slovenian.php





Comments